gegli

پرندهء آتش

× تاريخچه پروازواينكه آدمي به چندصورت پروازميكند
×

آدرس وبلاگ من

ashiyaneh.gegli.com

آدرس صفحه گوهردشت من

gegli.com/ahamed

بررسي يك فرمول 2

انواع طلاق بین زوجین ( طلاق توافقی طلاق خلع و طلاق مبارات ... )در دادگاه خانواده آیا به راستی مشکلات زناشویی غیر قابل حل است و راهی جز طلاق ندارد؟ چگونه محبت ها کم سو و عشق بیمار و بی حلاوت می شود، و زندگی را تا آنجا پیش می برد که به چیزی غیر از جدایی و طلاق نمی اندیشیم. طلاق یکی از راه های انحلال و فروپاشی زندگی زناشویی است و اقسامی دارد که در زیر شرح داده می شود. اقسام طلاق: طلاق از این جهت که مورد درخواست زن باشد، یا مرد و یا هر دو، سه حالت دارد. 1- طلاق به درخواست مرد 2- طلاق به درخواست زن - 3طلاق به درخواست زن و شوهر زمانی که طلاق به درخواست مرد باشد، به آن  طلاق رجعی گفته می شود، زیرا مرد تا مدت سه ماه حق رجوع ( یعنی پشیمانی از طلاق را ) دارد که به این مدت سه ماه  عده گفته می شود. در صورتی که زن متقاضی طلاق باشد باید مقداری از مهر یا همه یا بیش از آن را به شوهر ببخشد، تا رضایت او را برای طلاق کسب نماید، که به این مقدار فدیه گفته شده و این نوع طلاق را  طلاق خلعمی نامند. نوع سوم  طلاق توافقی است که تواما به درخواست زن و شوهر انجام می شود. در این نوع طلاق معمولا کراهت زن و شوهر از یکدیگر دو جانبه است. طلاق از این جهت که مورد درخواست زوجین یا یکی از آنهاست سه حالت دارد: طلاق به درخواست زن و شوهر ( توافقی)، طلاق به درخواست شوهر و طلاق به درخواست زن. در طلاق توافقی زوجین هر دو متقاضی طلاق بوده و در کلیه امور با یکدیگر توافق نموده اند که باید با مراجعه به دادگاه خانواده، اعلام توافق خود را در اموری از قبیل حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات فرزند، نفقه ایام عده، شیوه استرداد جهیزینه، وصول مهریه و ... را کتبا نوشته و به دادگاه جهت ضبط در پرونده تقدیم دارند.دادگاه به زوجین اعلام می دارد که داورانی از بین بستگان یا آشنایان مورد اعتماد خویش تعیین و به دادگاه معرفی نمایند. چنانچه زوجین نخواهند یا نتوانند داوری معرفی کنند،دادگاه راسا مبادرت به انتخاب داور می کند.داوران منتخب یا منصوب از ناحیه دادگاه باید مسلمان، متاهل، معتمد، دارای حسن شهرت و حداقل دارای سال تمام بوده و تا حدودی به وضعیت روحی زوجین آشنا باشند ( یا بعد از نصب در جریان زندگی و اختلاف آنان قرار گیرند). داوران سعی در اصلاح بین زوجین نموده و چنانچه موفق به این کار نشوند با اعلام مراتب به دادگاه خانواده دادگاه مذکور درخواست گواهی عدم امکان سازش صادر می کند تا با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت طلاق، حکم صادره اجرا و صیغه طلاق جاری شود و وارد شناسنامه زوجین شود. دادگاه هنگام صدور گواهی عدم امکان سازش باید اطمینان حاصل کند که زوجه حامله نیست. و رویه قضایی در این مورد آن است که زوجه برای معاینه و صدور گواهی به پزشک مورد اعتماد ( معمولا پزشکی قانونی) معرفی می شود و یا آن که دادگاه بر مبنای اقرار زوجه به حامله نبودن مراتب را گواهی می کند. مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه از تاریخ صدور است، و اگر تا پایان آن مدت، طرفین یا یکی از آن ها جهت ثبت به دفترخانه مراجعه نکند، گواهی مذکور از درجه اعتبار ساقط است. منظور قانونگذار از اجبار طرفین به مراجعه دادگاه، تعیین داور و سرانجام تعیین مدت معین برای حل و فصل اختلافات، به ظاهر آن بوده که شاید طی این دوران زن و شوهر پشیمان شده و به سر خانه و زندگی مشترک خود بازگردند. از سوی دیگر، گفته می شود که به این ترتیب از اختیارات مرد برای استفاده از حق یک طرفه طلاق کاسته می شود. اگر مردی با وجود صدور حکم عدم امکان سازش به دفترخانه مراجعه نکند، زن حق دارد به دفترخانه برود و دفترخانه موظف است احضاریه ای برای شوهر بفرستند و اگر شوهر حضور پیدا نکرد، زن باید برای گرفتن وکالت در توکیل (وکالت در توکیل در این جا بدین معناست که قاضی با انتقال این وکالت به زن به او حق می دهد که به جای شوهر نسبت به طلاق خود اقدام کند. چون در قانون طلاق دهنده مرد است، زن بدین ترتیب می تواند به وکالت از شوهر این کار را انجام بدهد) به دادگاه مراجعه کند. با درخواست زن دادگاه می تواند همان موقع حکم عدم امکان سازش را صادر کند و به او وکالت در توکیل بدهد تا با مراجعه به دفترخانه و ارائه حکم عدم امکان سازش و وکالت نامه فوق الذکر خود را طلاق دهد. حال اگر زن از رفتن به دفترخانه خودداری کند، مرد شخصا با مراجعه به آنجا و ارائه گواهی عدم امکان سازش می تواند صیغه طلاق را جاری کند و دفترخانه به زن موضوع را ابلاغ خواهد کرد. نکته آخری که باید به آن توجه داشت این است که  توافق طرفین به عنوان مبنای طلاق و اجرای آن مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ گاه در ماهیت عمل حقوقی طلاق ( که به صورت ایقاع و در اراده مرد است) دخالت ندارد. بنابراین نباید چنین پنداشت ک عده طلاق عده طلاق و فسخ نکاح در ازدواج دائم سه بار قاعدگی است. زن پس از سومین پاک شدن از قاعدگی از عده خارج می‌شود. عده زنی که قاعده نمی‌شود ولی به سن یائسگی نرسیده ۳ ماه است. زن یائسه، پا به سن گذاشته و عادات ماهیانه ندارد و زن نابالغ، حتی اگر با شوهرش آمیزش جنسی داشته، پس از طلاق عده ندارند. عده وفات عده مرگ شوهر چهار ماه و ۱۰ روز است. در طول این مدت آرایش برای زن ممنوع است و وی باید سوگوار مرگ همسرش باشد. عده زن باردار عده زن حامله چه در ازدواج دائم و چه در موقت و چه در طلاق یا فسخ یا مرگ همسر تا زمان زایمان است. تنها در مورد مرگ همسر اگر مدت زمان باقیمانده تا زایمان کمتر از ۴ ماه و ۱۰ روز باشد زن باید تا پایان ۴ ماه و ۱۰ روز عده را نگهدارد. در صورت سقط شدن بچه قبل از زایمان هم عده در هنگام مرگ فرزند به پایان می‌رسد. عده نکاح منقطع در ازدواج موقت عده زن باردار مثل نکاح دائم تا زایمان و عده مرگ همسر ۴ ماه و ۱۰ روز است. اما عده پایان فسخ یا بذل مدت کمتر از نکاح دائم یعنی دو بار قاعدگی و پاک شدن است. در زنانی که با وجود عدم یائسگی عادت نمیبینند هم این مدت ۴۵ روز است. شوهر با او نزدیکی نکرده باشد که در این فرض عدّه ندارد. عده زن یائسه زن یائسه یعنی زنی که عادت ماهیانه نمی‌شود و باروری خود را از دست داده، نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح. ولی عده مرگ همسر دارد که به اندازه عده زنان معمولی است. فقهای متأخر شیعه غالباً سن یائسگی را برای زنان معمولی پنجاه سال و برای زنان قریشی شصت سال اعلام کرده‌اند. مسأله 2881: طلاق بايد به صيغه عربى صحيح، خوانده شود و دو مرد عادل آن را بشنوند. و اگر خود شوهر بخواهد صيغه طلاق را بخواند و اسم زن او، مثلا فاطمه باشد، بايد بگويد: ? زَوْجَتي فاطِمَة طالِق ? يعنى زن من فاطمه رهاست. و اگر ديگرى را وكيل كند، وكيل بايد بگويد: ? زَوْجَةُ مُوَكِّلي فاطمَة طالِق ?. طلاق عبارت است از زایل کردن و از میان بردن قید نکاح بدون عوض بوسیله ی صیغه ی طالق. دلایلی که شیعه صیغه ی طالق را می پذیرد: 1- در نص فقط لفظ طالق آمده است. 2- اجماع فقها 3- در صورت شرط استسحاب بقای زوجیت می کنیم. طلاق مصدر است به معنای رهاشدن و در اصطلاح عبارت است از پایان دادن زناشویی بوسیله ی یکی از زن و شوهر. طلاق عبارت است از زایل کردن و از میان بردن قید نکاح بدون عوض به وسیله ی صیغه ی طالق. اقسام طلاق نسبت به احکام خمسه ی تکلیفیه: 1- طلاق حرام: الف- طلاق زن حائض و نفساء(بدون مجوز) ب- طلاق زن در طهر مواقعه ج- طلاق سه گانه بدون رجوع در بین آنها. (مجوز در طلاق زن حائض: 1- باردار بودن 2- غیرمدخوله بودن 3- غیبت شوهر به وجه خاص می باشد.) 2- طلاق مکروه: جایی است که امکان سازش و سازگاری وجود دارد و موجود است. 3- طلاق واجب: طلاق ایلاءکننده و ظهارکننده. 4- طلاق سنت(طلاق مستحب): جایی است که اختلاف و ناسازگاری وجود دارد و امیدی به رفع آن نیست و بیم وقوع گناه می رود. 5- طلاق مباه: طلاق مباه نداریم. انواع طلاق در فقه امامیه: 1- طلاق بدعی طلاق بدعی منسوب به بدعت است. هر نوع طلاق حرام و نامشروعی است که عبارت است از طلاق زن در حال حیض و نفاس(بدون مجوز)، طلاق در طهر مواقعه، طلاق های سه گانه بدون رجوع بین آنها. همه ی این طلاق ها باطل است و فقط در مورد سه طلاقه کردن زن بنابر قول مشهور یک طلاق آن صحیح است. 2- طلاق سنی طلاق سنی که منسوب به سنت است و بر هر طلاق مشروع و جایز اطلاق می گردد. (این طلاق سنت به معنای اعم می باشد.) به جزء طلاق های باطل همه ی طلاق ها سنی به معنای اعم هستند. طلاق سنی به معنای اعم به سه دسته تقسیم می شود: 1- طلاق بائن 2- طلاق رجعی 3- طلاق عدی طلاق بائن: بنابر قول مشهور فقهای امامیه بر شش دسته تقسیم می شود: 1- طلاق غیرمدخوله 2- طلاق یائسه 3- طلاق صغیره 4- طلاق خلع 5- طلاق مبارات 6- طلاق سوم که بعد از سه ازدواج متوالی واقع شده باشد. طلاق رجعی: طلاقی است که در ایام عده شوهر می تواند رجوع کند، چه رجوع بکند چه رجوع نکند به جزء طلاق های شش گانه ی فوق، هر طلاقی رجعی محسوب می شود. طلاق عدی: از اقسام طلاق رجعی است و بدین جهت بعضی از فقها طلاق سنی را به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم کرده اند. طلاق عدی عبارت است از طلاقی که بعد از آن مرد در ایام عده رجوع کند و با زن نزدیکی نماید و سپس در طهر دیگر زن را طلاق گوید، اطلاق عدی بر این طلاق از این روست که شوهر در ایام عده به زن رجوع کند. آثار طلاق رجعی: در طلاق رجعی تا موقعی که عده ی زن منقضی نشده است رابطه ی نکاح کاملا قطع نگردیده است و به تعبیر قانون زوجه ای که در عده ی طلاق رجعی است در حکم زوجه است بنابراین در ایام عده ی رجعیه حقوق و تکالیف زوجیت تا آنجاکه با ماهیت طلاق سازگار باشد به حکم قانون باقی می ماند. نفقه ی زن به عهده ی شوهر است. در این ایام از یکدیگر ارث می برند. زنا با زنی که در عده ی رجعیه است در حکم زنا با زن شوهردار است و موجب حرمت ابدی می شود. مرد قبل از پایان عده ی زن نمی تواند با خواهر او ازدواج کند و همچنین ازدواج مرد با زن پنجم باطل است. طلاق سنت به معنای اخص: مرد با رعایت شرایط صحت طلاق زن را طلاق می دهد آنگاه زن را رها می کند تا از عده بیرون آید و سپس اگر بخواهد با او ازدواج می کند و به همین ترتیب عمل می نماید تا چندبار، این طلاق سنت به معنای اخص است و این زن هیچ گاه حرام ابد نمی شود بهتر این است که در این طلاق نیز نیاز به محلل وجود دارد. فرق طلاق سنی به معنای اعم و سنی به معنای اخص: طلاق سنی به معنای اعم این است که شوهر در صورت اختلاف و ناسازگاری و ترس از وقوع گناه زن خود را طلاق دهد تمام طلاق ها به جزء طلاق های باطل، طلاق سنی به معنای اعم است، یعنی تمام طلاق های صحیح و جایز. طلاق سنی به معنای اخص این است که شخصی با حفظ شرایط سه گانه (یعنی همسر دائمی که حیض و نفساء نیست و اگر هست یا مدخوله نباشد یا باردار نباشد یا همسر از او بی اطلاع باشد.) همسر خود را طلاق دهد سپس او را واگذارد تا از عده بیرون رود و سپس او را به عقد خود درآورد. بعضی گفته اند این طلاق پس از سه بار نیاز به محلل ندارد. ولی قول بهتر آن است که دارد و این طلاق پس از نه بار حرمت ابدی به وجود نمی آید. طلاق به درخواست زن: 1- خودداری یا عجز شوهر از پرداخت نفقه 2- عسر و حرج 3- غیبت شوهر بیش از چهارسال 4- وکالت زن در طلاق 5- عدم ایفاء حقوق واجب از طرف شوهر 6- سوءمعاشرت شوهر 7- بیماری مسری صعب العلاج شوهر. موانع حقوقی طلاق در اسلام: 1- داوری قبل از طلاق 2- حضور دو شاهد عادل 3- طلاق در طهر غیرواقعه 4- احکام طلاق رجعی در مورد حضور زن در منزل او، نفقه و... شرایط و تشریفات طلاق: طلاق دارای شرایطی است بعضی از این شرایط اساسی و مربوط به ماهیت طلاق است و پاره ای از آنها صوری و تشریفاتی است و مربوط به نحوه ی بیان اراده و شکل خارجی طلاق می باشد. عدم رعایت شرایط و تشریفات مذکور بر قانون مدنی موجب بطلان طلاق است. -عقد دائمی باشد نه موقت -اینكه زن از حیض و نفاس پاك باشد: طلاق باید در زمان پاک بودن از حیض و نفاس باشدكه در غیر این صورت اگر واقع شود طلاق باطل است كه این شرط مذكور در زن یائسه و زنی كه به سن حیض نرسیده است و زن حامله ساقط است - معین بودن زن مطلقه مسئلۀ ۳۲۹۹:عدّه‏ای از زنان هستند که اگر از شوهر جدا شوند، احتیاجی به نگاه داشتن عدّه ندارند و می‏توانند پس از جدایی بلافاصله شوهر کنند، آن زنان عبارتند از: ۱-دختری که قبل از نه سالگی شوهر کرده و پیش از نه سالگی هم از او جدا شده باشد، چه شوهر با او نزدیکی کرده باشد و چه نکرده باشد. ۲-هر زنی که به عقد کسی درآمده، ولی بعد از عقد، شوهر با وی نزدیکی نکند و از او جدا شود. ۳-زنی که زمان حیض دیدن او گذشته و یائسه شده باشد. عده زن حامله چه در ازدواج دائم و چه در موقت و چه در طلاق یا فسخ یا مرگ همسر تا زمان زایمان است. تنها در مورد مرگ همسر اگر مدت زمان باقیمانده تا زایمان کمتر از ۴ ماه و ۱۰ روز باشد زن باید تا پایان ۴ ماه و ۱۰ روز عده را نگهدارد. در صورت سقط شدن بچه قبل از زایمان هم عده در هنگام مرگ فرزند به پایان می‌رسد.[۸] انواع عده عده یا عدت در لغت به معنی شمار و جماعت و گروه است و از العدة عربی گرفته شده که از رِیشه عَدَّ به معنی شمردن می‌آید. از نظر دستوری مصدر سماعی است و در اصطلاح فقه به مدتی گفته می‌شود که زن باید برای ازدواج مجدد صبر کند. ?عده گرفتن? کنایه از خانه‌نشینی و ?عدهٔ غم? به معنای دوران اندوه و افسردگی است. ?عده‌دار بکر? هم کنایه از خم شراب و شرابی است که هنوز از آن نخورده‌اند. عِدِّه مدت زمانی است که زن پس از جدایی یا مرگ شوهرش باید از ازدواج خودداری کند. این مدت با توجه به نوع پایان ازدواج (مرگ همسر یا طلاق یا فسخ نکاح)، نوع ازدواج (دائم یا موقت) و شرایط باروری زن یا بارداری او متغیر است. فلسفهٔ وضع عده جلوگیری از اختلاط نسل و احترام به رابطهٔ زناشویی سابق است.[۱] در صورتی که زن در هنگام عده با مردی ازدواج کند ازدواج آنان باطل است و در صورت آگاهی از حکم عده ازدواج آن مرد و زن با یکدیگر برای همیشه حرام است. همچنین شوهر در هنگام عده طلاق رجعی حق دارد از طلاق رجوع کند. بطور کلی در عدهِٔ طلاق رجعی حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به یکدیگر همچنان برقرار است؛[۲] مثلاً شوهر باید به زن نفقه بدهد، در صورت مرگ یکی دیگری از او ارث می‌برد و اگر در زمان عده طلاق رجعی رابطهٔ جنسی خارج از چارچوب ازدواج با شخصی از جنس مخالف برقرار کنند به حد زنای محصنه یعنی سنگسار محکوم خواهند شد. ۱- عده طلاق ۲- وفات ۳- زن باردار ۴- نکاح منقطع ۵- زن یائسه عدهٔ طلاق عده طلاق و فسخ نکاح در ازدواج دائم سه بار قاعدگی است. زن پس از سومین پاک شدن از قاعدگی از عده خارج می‌شود. عده زنی که قاعده نمی‌شود ولی به سن یائسگی نرسیده ۳ ماه است.[۴] زن یائسه، زنی که با شوهرش رابطه جنسی نداشته[۵] و زن نابالغ، حتی اگر با شوهرش آمیزش جنسی داشته، پس از طلاق عده ندارند.[۶] عدهٔ وفات عده مرگ شوهر چهار ماه و ۱۰ روز است. در طول این مدت آرایش برای زن ممنوع است و وی باید سوگوار مرگ همسرش باشد. عدهٔ‌ زن باردار عده زن حامله چه در ازدواج دائم و چه در موقت و چه در طلاق یا فسخ یا مرگ همسر تا زمان زایمان است. تنها در مورد مرگ همسر اگر مدت زمان باقیمانده تا زایمان کمتر از ۴ ماه و ۱۰ روز باشد زن باید تا پایان ۴ ماه و ۱۰ روز عده را نگهدارد. در صورت سقط شدن بچه قبل از زایمان هم عده در هنگام مرگ فرزند به پایان می‌رسد.[۸] عدهٔ نکاح منقطع در ازدواج موقت عدهٔ زن باردار مثل نکاح دائم تا زایمان و عدهٔ مرگ همسر ۴ ماه و ۱۰ روز است. اما عدهٔ پایان فسخ یا بذل مدت کمتر از نکاح دائم یعنی دو بار قاعدگی و پاک شدن است. در زنانی که با وجود عدم یائسگی عادت نمیبینند هم این مدت ۴۵ روز است. عدهٔ زن یائسه زن یائسه یعنی زنی که عادت ماهیانه نمی‌شود و باروری خود را از دست داده، نه عدهٔ طلاق دارد و نه عدهٔ فسخ نکاح. ولی عدهٔ مرگ همسر دارد که به اندازهٔ عدهٔ زنان معمولی است. فقهای متأخر شیعه غالباً سن یائسگی را برای زنان معمولی پنجاه سال و برای زنان قریشی شصت سال اعلام کرده‌اند.  طلاق توافقی در زمره عقود است

یکشنبه 8 دی 1392 - 1:36:21 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
نظر ها

http://ashiyaneh.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 11 دی 1392   9:37:57 AM

از پريسا خانم بهانه گرامي و معصومه بزرگوارتشكر ميكنم

هي هي زندگي گوسفندي من با اين همه دانش و علمم به قول خيام

شرمم بادماشالله چقدر با سوادم  و اين مشگلات فضايي را حل ميكنم

http://parisamotahari.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 8 دی 1392   2:40:52 PM

 خسته نباشید مثل همیشه پرمحتوا وجالب 

Это для вас!

آخرین مطالب


التفات کن


بزم مقرب


خواب نوشین


پنج اصل


لعنت ابدی و قصاید امشب و غزلها


آینه سایه پوشید در قهقه افتاد


طوفان


گل نرگس نفس نفس منصور


بادکردن پوست زمان


شعرمحرم بحران دستها از حامدرحمتی


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

54847 بازدید

34 بازدید امروز

40 بازدید دیروز

301 بازدید یک هفته گذشته

Powered by gegli.com

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements

این وبلاگ به وسیله شبکه اجتماعی نخبگان گوهردشت (گگلی) ایجاد شده است

برای ااطلاعات بیشتر و عضویت در اولین شبکه اجتماعی ایران اینجا را کلیک کنید

ورود به گوهردشت