gegli

پرندهء آتش

× تاريخچه پروازواينكه آدمي به چندصورت پروازميكند
×

آدرس وبلاگ من

ashiyaneh.gegli.com

آدرس صفحه گوهردشت من

gegli.com/ahamed

محرم بودن ؛نامزدي؛ازدواج موقت ؛ازدواج دائم

فلک، ای دوست، ز بس بیحد و بیمر گردد

بد و نیک و غم و شادی همه آخر گردد

ز قفای من و تو، گرد جهان را بسیار

دی و اسفند مه و بهمن و آذر گردد

ماه چون شب شود، از جای بجائی حیران

پی کیخسرو و دارا و سکندر گردد

این سبک خنگ بی آسایش بی پا تازد

وین گران کشتی بی رهبر و لنگر گردد

من و تو روزی از پای در افتیم، ولیک

تا بود روز و شب، این گنبد اخضر گردد

روز بگذشته خیالست که از نو آید

فرصت رفته محالست که از سر گردد

الف ? عقد ازدواج تنها طریق مشروع و سالم در برقراری ارتباط همسری بین زوجین است و در این امر فرقی بین ازدواج موقت و دائم نمی‌باشد. پس طرفین پس از جاری شدن عقد، زن و شوهر یک دیگر محسوب می‌گردند و تنها تفاوت در این امر این است که در عقد موقت، پایان این ازدواج از پیش تعیین و توافق شده است. كه البته فلسفي آن اين است كه چه بسا دائم آن هم ابدي نباشد و نپايد و موقت آن پايدارشود.

ب ? تفاوت‌هایی در تعهدات زن و مرد در ازدواج موقت با ازدواج دائم وجود دارد، از جمله آن که:

   1. - ذكر نشدن مهر در عقد دائم، عقد را باطل نمى‏سازد ؛ بر خلاف عقد موقت كه بايد ذكر شود

2. - زن و شوهر در عقد دائم از یكدیگر ارث مى‏برند ؛ بر خلاف عقد موقت زن ارث نميبردوقالبن زن خود داراي تمول است

3. - جایز نیست زن و شوهر در عقد دائم شرط كنند كه نزدیكى انجام نگیرد ؛ بر خلاف عقد موقّت (زن می‌تواند شرط کند که نزدیکی صورت نگیرددر حالت محرميت و نامزدي، اما اگرزن يادخترعاقله و بالغه بعداً راضی شد، مانعی  نداردوميتواندشرط كند پس از آن دائم شوداگر بخواهد.ودر اين حد بايد زن توليت خود را برعهده داشته و عاقله و بالغه و مستقل باشد.) هستندمراجعي كه اذن و اجازه رابراي ازدواج دائم و موقت دخترلحاظ نكرده اندكه بستگي به جايگاه خانوادگي پسر و دخترو نوع فرهنگ آنها دارد.

4. - شوهر در عقد دائم باید نفقه زن را بپردازد ؛ برخلاف عقد موقّت كه تا زماني كه همراه و در عقد است زن ميتواند درخواست خرجي كند.

5. - زن در عقد دائم بدون اجازه شوهر نمى‏تواند بیرون برود ؛ ولى در عقد موقت مى‏تواند ؛ مگر آنكه باعث تضییع حق شوهر شود.

6 - ذكر مدت در عقد دائم لازم نیست ؛ ولى در عقد موّقت باید حتماً مدّت ذكر شود. (چنانچه از تعیین زمان غافل شوند، عقد نکاح موقت به عقد  دائم بدل  خواهد شد و عقد منعقده ، دیگر، منقطع نیست و تمام احکام دائم بر این عقد بار خواهد شد ? یعنی حتی برای جدایی باید صیغه طلاق جاری کنند و احکام طلاق بر آنها مترتب می‌باشد).

ج ? صرف رضایت بین زن و مرد یا نیّت قلبی کافی نیست و حتماً باید صیغه عقد (دائم یا موقت) جاری شود. برای عقد موقت حتماً باید زمان و مهریه از پیش تعیین شده باشد.

د ? بنا بر احتیاط، خطبه‌ی عقد (که ایجاب از طرف زن و قبول از طرف مرد است) باید به عربی صحیح خوانده شود. و طرفین خودشان می‌توانند این خطبه را بین خود جاری کنند و نیازی نیست که حتماً دیگری را وکیل بگیرند. به عنوان مثال در عقد موقت، پس از آن که زمان و مهریه تعیین شد، زن به قصد انشاء، یعنی به قصد محقق شدن این ازدواج بگوید: ?زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلوُمَةِ عَلَی المَهْرِ الْمَعْلُومِ? و مرد نیز به قصد انشاء بگوید: ?قَبِلتُ?، صحیح است و عقد منعقد شده است.

اما اگر (بنا به اجازه بسیاری از فقها) به زبان دیگری (مثلاً به فارسی) می‌خوانند، حتماً باید لفظ ازدواج یا نکاح آورده شود. مثلاً اگر زن بگوید: ?خود را در مدت معلوم و با مهر معین شده به ازدواج تو در آوردم? و مرد نیز بگوید: ?قبول کردم?، عقد ازدواج موقت محقق شده است.

ﻫ - دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‏دهد، اگر بخواهد ازدواج دائم یا موقت کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اگر به واسطه ازدواج دائم یا موقت باکره نباشد، اذن پدر برای او لازم نیست و اگر پدر یا جد پدری او زنده نباشند، کسب اجازه از دیگران (مثل مادر یا برادر یا عمو و دایی و ...) لازم نیست.

توضیح: برخی از فقها ?اذن پدر برای دختر باکره? را ?احتیاط واجب? دانسته‌اند، و در احتياط واجب مقلد می‌تواند به مرجع تقليد ديگری رجوع نمايد.

و ? مرد مسلمان نمی‌تواند با زنان کافره ازدواج دائم یا موقت نماید، اما ازدواج موقت با زنان اهل کتاب (مثل: مسیحی و یهودی) جایز است.

ز- مرد نمی‌تواند به صورت همزمان با دو خواهر ازدواج دائم یا موقت نماید.

ح - در هر ازدواجی در هنگام فسخ عقد و یا تمام شدن مدت ازدواج (یا طلاق و یا مرگ شوهر)، لازم است زن مدتی را به عنوان "عده"  نگه دارد، که البته عده هر کدام متفاوت است. در طول مدت عده (چه دائم و چه موقت)، زن نباید با شخص دیگری ازدواج کند و چنانچه ندانسته و از روی ندانستن مسئله ?عده?  با شخص دیگری ازدواج کند [یا العیاذ بالله مرتکب زنا شود]، آن مرد تا ابد بر او حرام خواهد شد و به هیچ وجه امکان ازدواج دوباره با او نیست.

در ازدواج موقت، ?عده? - یعنی همان زمانی که  در آن زمان، زن نمی‌تواند با کسی دیگر  ازدواج نماید - چنانچه زن، خون حیض می‏بیند، مدت عده بعد از اتمام مدت ازدواج موقت، دو مرتبه، پریود کامل است،  و چنانچه خون حیض نمی‏بیند 45 روز عده نگه دارد کافی است.

ط ? زنی و مردی که در ازدواج موقت یک دیگر هستند، نمی‌توانند در طول این مدت با یک دیگر ازدواج دائم نمایند، بلکه اگر چنین شرایطی حاصل شد، مرد باید با قصد و به لفظ بگوید که مانده‌ی مدت این ازدواج را بخشیدم. در این صورت از هم جدا شده و می‌توانند با یک دیگر ازدواج دائم نمایند.

ی - فرزند حاصل از ازدواج موقت حكم سایر فرزندان حلال زاده در ازدواج دائم را دارد كه مخارج نفقه آن نیز به عهده پدر است و حضانت آن (پسر تا دو سالگی و دختر تا هفت سالگی) با مادر است ـ البته اگر مادر نخواهد می‌تواند از ابتدا او را به پدر تحویل دهد.

 

با سلام مدتي است كه شبكه هاي بيروني بر اين فرمول اجتماعي كه  خواه ناخواه راه حلي براي بيرون آمدن از مضايق و سختي هاي  سخت تدبيرشده است و وجوددارد براي سهولت روابط اجتماعي از هر نظر است همانگونه كه ما بر بت پرستي و خرافه هاي ديگر اديان كاري نداريم خواهان حفظ  احترام آنان هستيم اما ناداني را با دانايي پاسخ ميدهيم گستاخي ميكنندو فحاشي مينمايند

در فحاشي ايشان چنين گويند اگر خوب است خواهر ومادر خويش بر اين بگماريد. خوب چون فحش دادي از هرديني و مذهبي بيروني و اما اگر تعدادزنان و مردان مساوي بود چنين نميگرديدتازه اگر زني از شوهرش سه طلاقه نگردداضافي نمي آمدوقاون ساتي را رها كرديم كه زن خودش را بهمراه بچه اش بايد آتش بزند ايرانيان اين سهولت و راهكار را براي خواهر مادر تو دادندتا زنده بگورش نكني و به فاحشه خانه نفروشي بلكه طيب و پاك به ازدواج درايد تا اگر عرضه داشت و مرد هم عرضه داشت و حمايت كرد وبه تمامي خود ثابت كردبه عقد دائم درآيندهركسي دين وراه و روش خود را ارجح و بهترين ميداندرميان ميگفتند ايرانيان با خواهران خود ازدواج ميكنند درصورتي كه چنين نبود و آن زن دختر عموي آن فرد محسوب ميشدبعدن اين ناسزاررا اعراب تازه مسلمان شده گزك وزخم زبان قراردادنداعرابي كه برادر بزرگ زني را به ازدواج ميگرفت و بر طبق قوانين زنسالاري اين زن با همه برادران ديگرش ميخوابيدو مالكيت بچه ها از آن برادر بزرگ بوددر توتميسم و تابو نوشته فرويد از اين قبيل بسيار است اما ايرانيان هرگز بت پرست و براين روشها نبوده اند.بلكه نامزدي ومحرميت برزنان داشته اندواسلام شيعه نيز بر آن صحه گذاشته است .از زماني كه بشربصورت اجتماعي زندگي ميكرده ابتدا اصل بر زنده ماندن و توالد بوده است لذا هر زني با هر مردي ميخوابيده و سعي در زنده ماندن فرزند و زايش بوده است پس از آن ايرانيان حلقه و گردنبندودستاره و النگو را به روميان هديه كردندو ازدواج رسمي و حكومتي وديني در روابط اجتماعي با حضورو شكل گيري كشورها و شهرها و اديان شكل گرفت ودرنوع رسمي كه همان اجتماعي باشددوخانواده پيمان ميبستند و به همگان اعلام ميكردندبعدها در دفتر شهر هم ثبت ميشد و رفته رفته كلماتي از دين هم بر آن خوانده شدمثلابا اجازه خداوند متعال بخشنده مهربان و غيره.. كه اكنون هم در جامعه ايران خانواده ها تجمع كرده ودر مراسمي بزرگ خانواده ها كاغذي را امضاء ميكنندودونفر را زن و شوهر اعلام ميكنندويا به نزد محضر آخوندي رفته و رسمن و شرعن وقانونن سندي تنظيم ميكنندكه بيشتر اكنون متداول است زيرا حكومت تنها به جواز و سنددر دادگاهها به پاسخ دعاوي ميپردازدو با از بين رفتن فئوداليته و دوره كشاورزي سنتي و ورودمدرنيته براي كنترل جامعه و جلوگيري از هرج و مرج ورعايت قوانين سنتي همچنان باب است وبراساس فرهنگ اعمال اين رسم انجام ميگيرد

پس ازدواج با نامزدي و محرميت تفاوت داردونيت قانون گذارديني و مدني براي صلاح جامعه بوده است نه سوء استفاده و خريد و فروش وتجارت.

در جامعه اي كه مشكلات زيادي از سوي نادانان و دشمنان وجود دارددختران و پسران را محرم ميكنند تا گرفتارمحتسب و مردم آزاروگزافه گويان نشوندوالبته نه براي ازدواج و حق تصرف برهيچكدام نيست بلكه ميتوانند در كنار همديگربه زندگي بپردازندو عده هم نداردزيرا همبستري منع شده است واما نامزدي درجه بالاتري است در اين حالت نيت ازدواج دائم است اما چون آشنايي وجود ندارداز بستن گره و عقد محكم خودداري ميشوددر اين حالت هم دخول و همبستري منع ميشود

واگر چنين اتفاقي رخ دهدبايستي ازدواج دائم صورت پذيرداين براي كساني است كه همچنان در توليت و سرپرستي خانواده بسر ميبرنداما ميتوان از اين شرايط هم عاقله و عاقل هم استفاده كند.

و اما اگرعاقله اي كه بالغ بود و شرايطش اختياررا بدست خودش ميداد و توليت و سرپرستيش با خودش بودمختار به آزادي و انتخاب است كه در چه شرايط و جايگاه اجتماعي قراردارد.

اولادر ازدواج موقت آزادي زن بيشتر است زيرا حق طلاق داردومهريه را كه عند المطالبه است در دم ميتواند بگيردوشرايط زيادي وضع كندفقط ارث نميبردكه البته با قوانين جديد در سرپرستي دولت قرارگرفته و از حقوق مكفي برخوردارميشودو بچه دار هم اگر شد بچه اش ارث ميبرد لذا از حق برخورداري از زندگي و مواهب آن بهره مند ميگردد.ازدواج موقت كه حق همبستري در آن باشد يكساعته و يكماهه وجودنداردبلكه ازدواج موقت بايستي زير سه دوره زنانگي نباشديعني سه ماه كمتركه در اين شرايط مرديا زن از خودرفتاروكرداروگفتاري خوب نشان دهندوبرشروط خود هر آنچه باشداستوارباشند.زندگي بخشيدن به همديگربا وجودقوانين ارث وناهمگوني هاي اجتماعي و فرهنگي و سرعت و شتاب موجوداشكالي ندارد. پس ازدواج موقت با فاحشگي نسبتي نداردبلكه راه حلي براي مشگلاتي است كه گفته شد. همه بيچارگيمان از ناداني است اگر ارث ميخواهيدو كيسه دوخته ايد حرفي ديگر است اما اگر راحت ميخواهيدزندگي كنيدو دچارآزار واذيت محتسب و ديگران نشويدو بوالهوسي نكنيد بهتر بينديشيد.

اگر از دوستان سوالي دارند پيام ارسال نمايدوالبته منطقي و دور از احساساتي شدن و غوغاسالاري. و  پيشنهاد ميكنم شرايط ازدواج و طلاق را درجوامع و مذاهب و اديان ديگر را هم بررسي كنيد. هركسي مختار است از هرفرمولي كه در تاريخ ودانش بشري وجود دارد براي زندگي

خود بهره مند گرددبدون سوء استفاده و آسيب رساندن.

شنبه 30 فروردین 1393 - 12:51:09 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
نظر ها

http://ashiyaneh.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 31 فروردین 1393   8:11:10 AM

با سلام وتبريك روز زن و مادر

وتشكر از خانم فخيم وفهميده هنرمندمعصومه گرامي و آقاي فرامرزعزيز

http://171.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 31 فروردین 1393   1:46:05 AM

                                                   http://gorganmusic22.persiangig.com/gif/mouette_003.gif                     http://gorganmusic22.persiangig.com/%D8%AC%DB%8C%20%D8%A7%D9%81/20121.gif

                                        http://gorganmusic22.persiangig.com/gif%202/4347c9a3cc2cd18ae948f9e5a9a0e1b0.gifhttp://gorganmusic22.persiangig.com/%D8%AC%DB%8C%20%D8%A7%D9%81/01.jpg ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

آخرین مطالب


التفات کن


بزم مقرب


خواب نوشین


پنج اصل


لعنت ابدی و قصاید امشب و غزلها


آینه سایه پوشید در قهقه افتاد


طوفان


گل نرگس نفس نفس منصور


بادکردن پوست زمان


شعرمحرم بحران دستها از حامدرحمتی


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

57001 بازدید

27 بازدید امروز

32 بازدید دیروز

228 بازدید یک هفته گذشته

Powered by gegli.com

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements

این وبلاگ به وسیله شبکه اجتماعی نخبگان گوهردشت (گگلی) ایجاد شده است

برای ااطلاعات بیشتر و عضویت در اولین شبکه اجتماعی ایران اینجا را کلیک کنید

ورود به گوهردشت